Dienst werkt niet naar behoren - RathoPortaal

Klein incident RathoPortaal RathoManager
2023-10-24 11:42 CEST · 1 week, 2 dagen, 2 uren, 47 minuten, 13 seconden

Update

Opgelost

Beste Gebruiker,

Op Oktober 24, 2023 11:42 hebben we je een melding gestuurd over een storing bij RathoPortaal en RathoManager
Via deze weg melden we dat deze storing weer voorbij is en dat de dienst weer up and running is

oktober 26, 2023 · 13:29 CEST
Updaten

De testen die wij hebben uitgevoerd bij een selecte groep klanten is succesvol. De fix wordt op dit moment breed uitgerold en de verwachting is dat deze aan het einde van de dag is toegepast bij al onze klanten op de computers en laptops die staan ingeschakeld.

Computers en laptops die niet staan ingeschakeld krijgen deze fix alsnog binnen op het moment dat het systeem wordt ingeschakeld. Het kan vanaf het moment van opstarten tot 24 uur duren voor de fix is toegepast.

We monitoren de voortgang en komen morgenvroeg om 10:00 uur met een nieuwe update.

oktober 25, 2023 · 12:06 CEST
Wordt onderzocht

Onze engineers hebben hard gewerkt aan een fix.
Op woensdag 25-10 wordt deze fix getest bij een selecte groep klanten.
De resultaten worden gedurende dag geëvalueerd en op basis daarvan wordt besloten of de fix breed uitgerold kan worden.

Op woensdag 25-10 om 12:00 uur volgt de volgende update.

oktober 24, 2023 · 22:27 CEST
Updaten

Helaas is het probleem nog niet opgelost.
Onze engineers werken nog steeds hard aan een oplossing, helaas zijn er nog geen nieuwe ontwikkelingen te melden.

De voorgestelde workaround kan nog steeds gebruikt worden.

Om 15:00 uur zal er een nieuwe update worden gepost.

oktober 24, 2023 · 13:04 CEST
Probleem

Beste gebruiker,

Op dit moment is er een storing gaande waardoor de standaard snelkoppeling naar het RathoPortaal die wij op de bureaubladen van de laptops plaatsen een foutmelding kunnen geven.

Hieronder staat uitgelegd wat het Rathoportaal is, wat de symptomen zijn, welke workarounds er beschikbaar zijn en wat wij eraan doen om de storing op te lossen.

RATHOPORTAAL
Het RathoPortaal wordt door onze educatieve opdrachtgevers gebruikt en fungeert als

Wat werkt niet?
Om het werken voor de medewerkers en leerlingen van de scholen nóg makkelijker te maken, zetten wij op de bureaubladen van iedere Windows laptop of desktop een snelkoppeling naar het RathoPortaal. Normaliter zorgt het openen van deze snelkoppeling ervoor dat de browser wordt opgestart én je meteen het RathoPortaal te zien krijgt.

Door de huidige storing werkt deze snelkoppeling niet en komt er een foutmelding in beeld. De website https://mijn.rathoportaal.nl/ werkt gelukkig nog wel, in onderstaande workaround wordt uitgelegd hoe het RathoPortaal toch te openen is.

Wat moet de gebruiker doen?
In plaats van de ‘RathoPortaal’ snelkoppeling op het bureaublad te gebruiken, start je de browser via de normale weg op. Bij voorkeur open je Microsoft Edge maar dit kan bijvoorbeeld ook Google Chrome zijn.

Wanneer je de browser opent heb je de mogelijkheid om bovenin de adresbalk het adres van een website in te vullen. Vul hier de volgende URL in:

https://mijn.rathoportaal.nl/

Je komt nu op de inlogpagina van het RathoPortaal terecht, na inloggen kan je gebruik maken van het portaal zoals je dit gewend bent.

Mocht dit niet werken dan is het verzoek hier melding van te maken per e-mail via helpdesk@ratho.nl

Wanneer verwachten we dat alles weer up and running is?
Onze engineers zijn op dit moment druk op zoek naar een oplossing voor het probleem. Er kan op dit moment nog niets worden gezegd over het tijdspad.

Vandaag om 13:00 uur zullen wij een nieuwe statusupdate geven.

oktober 24, 2023 · 11:42 CEST

← Terug